ProsjekterTjenesterBloggKontakt
FacebookLinkedInInstagram

Trender 2023 - Grafisk, teknologi, UI, UX

2/1/2023

"The rise of the machines"

2023 kommer til å bli året hvor kunstig intelligens kommer til å blir virkelig ta av. Mange av tjenestene er nå mulig å teste ut for alle. Og det er ikke bare snakk om det å skape tekster (Chat GPT), video, lyd eller kunstverk (Dall-E & Midjourney), men også assistanse til automatisering og utregninger, kode m.m.

La oss starte med de mest åpenbare og kjente som er på alle sine lepper. Nemlig teknologi og maskinlæring:

Dall-E (v2)

Dette er vel kanskje den mest kjente og som for alvor slo igjennom i 2022 som den første og mest polerte maskinlærende teknologien. Som ved enkle, beskrivende setninger lar deg skape kunstverk, fjerne eller legge til eksisterende elementer i foto eller kjente kunstverk. Utviklet av OpenAI.

Chat GPT

Fra samme selskap som Dall-E kom Chat GPT og skapte igjen overskrifter som virkelig viser mulighetene med kunstig intelligens. Kort fortalt så kan man gjennom et "chat" grensesnitt be teknologien skrive en kort artikkel basert på veldig lite input, gjerne med inspirasjon fra kjente influensere. Det er tydelig at denne fortsatt er i tidlig fase da det kan forekomme, ganske så alvorlige faktafeil så det kan være greit å "syreteste" tekst og output fra løsningen før du evt. sender inn "eksamensoppgaven" din.

Midjourney

Det er en følelse i det kreative miljøet at Mitdjourney er langt mer kreativt og polert (til tross for at denne også er i beta...Men man føler at beta nok vil være riktig for mange av disse løsningene da de er i konstant utvikling og stadig forbedres). Løsningen fungerer gjennom Discord (og du får, som ved Dall-E, ganske mange gratis "credits" som du kan bruke til å skape dine første mesterverk). Men som alt annet som har noe kreativitet forbundet ved seg, så gjelder det å kunne beskrive hva man ønske å få "produsert". Man kan egentlig se på det som å være regissør hvor du har "creative brief" som til slutt gir deg en "output".

Avslutningsvis kan vi også nevne "Stable Diffusion", som er en konkurrent tili både Dall-E og Midjourney, men som også gir andre resultater til tross for at den kreative beskrivelsen kan være identisk. Noe som selvsagt er veldig bra da man kanskje velger løsning basert på "look and feel".

Felles for alle disse er at de gjennom avansert kode er tilgjengelig for oss alle, gjennom "no-code". Noe vi er veldig glade for som "ambassadører" for at teknologi og løsninger skal være tilgjengelig for folk flest, uten kjennskap til kode. Alle løsninger er basert på kode, men bare et fåtall av oss kan faktisk programmere, men gjennom visuelle grensesnitt er vi nå i stand til å skape det meste, hvor bare fantastien setter begrensninger.

Design trender 2023

Her er noe av det vi tror sammenfatter og blir design trendene innen UI , UX og grafisk design inn i 2023.

Variable fonter (UI, UX og web):

Variable fonter har vært tilgjengelig en stund i diverse design software, men vi tror for alvor at 2023, mye ved hjelp av no-code at denne teknologien vil gjøre seg fremtredende, først og fremst ved hjelp av enkle animasjoner og overganger, også på langt flere nettsider.

Motion design

Dribbble: Alex Go & Co

Med verktøy som Lottie, Spline, Vectary og Rive så vil vi nok se enda mer animasjoner både på nettsider, sosiale medier, korte video produksjoner og ikke minst i apper. Lottie har allerede etablert seg som animasjonsformatet foretrukket av mange. Og bare på vår webside kan du se eksempler på det. Lansert av AirBNB for noen år siden. Rive vil nok vokse og for alvor ta opp kampen med Lottie i 2023. Med egen app som lar deg produsere innhold (uten behov for kostbare lisenser fra Adobe og After Effects) hvor filene er like kompatible og ikke minst langt mindre i filstørrelse så er det all grunn til å tro at vi får se en ny spiller på dette området neste år.

Spline har for alvor tatt opp konkurransen med langt dyrere og ikke minst vanskeligere løsninger og har fulgt litt i sporet til tradisjonelle UI / UX verktøy. Mange vil beskrive Spline som "Figma for 3D". Og det er ikke uten grunn. Med et enkelt grensesnitt, mykere termer og muligheten for animasjon og interaksjon.

Vi har i 2022 rukket å lage små animsjoner og interaksjoner for kunder. Og på tampen av året så kom også Spline med såkalt "cloner" system som lar deg klone og påvirke kopier av et objekt på ulike måter. En av de sterke sidene til Spline er hvor enkelt det er å dele og ikke minst integrere sine kreasjoner på websider og andre løsninger som støtter både "embed" og ikke minst så kan det sendes rett til kode for de som sitter i miljø for React bla.

Sjekk ut Spline her.

Screenshot Vectary
Vectary 3D

Vectary har en mer tradisjonell tilnærming til 3D, men både Spline og Vectary er ganske like funksjonsmessig. Miljøet og engasjementet rundt mer nyetablerte Spline føles dog hakket bedre, men rent funksjonsmessig og ikke minst utvalg av verktøy er i favør Vectary. Felles for begge er at de kan kjøres rett i nettleseren uten noen form for installasjon. Og skulle man ønske ekstra høy kvalitet på bildene / filene så tilbyr også Vectary "Photon" renderer som kjører ut realistiske renderinger i kvalitet man. er vant fra Blender, Cinema 4D, Maya, Houdini, 3D Studio Max m.fl. Der vi synes Vectary har "the edge" enda er at Vectary har noe de kaller for "product configurator" som lar deg sette opp variasjoner på en 3D modell. Feks. om du har en sko som har ulike farger, lissevalg så kan man eksportere ut dette og bruke det rett i nettbutikken. Fiffig? Se video under av nye Vectary.

Les mer om Vectary her.

Nostalgisk design

Vi ser stadig flere gå litt "retro" i form av farger, typografi og ikke minst illustrasjonsvalg. For de som er interessert i foto så kan man også se en rekke fotografer innta den gamle "filmlooken" og mindre oppstilte modeller og situasjoner. Tilbake til det føles autentisk og ikke minst gir en emosjonell reise tilbake i tid hva nevnte elementer angår.

Dribbble. Unfold.
Dribble. Milos Bojkovic.
Dribbble. Ruxandra Nastase.
Dribbble. Pavlov Visuals.

Rik kontrast og minimalisme

Trender krysser hverandre og noen gjentar seg. Vi ser igjen at minimalismen holder solid fotfeste i både utvikling av merkevarer og ikke minst innen UI & UX. Og vi tror også 2023 vil se rikere kontraster på diverse flater. Nyt eksemplene nedenfor.

Dribbble. Aga Jucha-Kasperczyk.
Dribbble. Bazen Talks.
Dribbble. Craft Work Studios.

Gradients

Gradients, eller overganger på norsk vil fortsette å bli benyttet innen ulike flater, men vi vil nok se at disse utvikler seg og enten fremstår svært så kontrastrike eller som et sobert element for å underbygge produkter, headinger etc.

Dribbble. Kat Pryma.
Dribbble. Lea Konaševská.
Dribbble. Nick Kumbari.

Stor typografi

Vi kommer nok til å se enda mer bruk av stor typografi (virkelig stor). Web har mulighetene til å benytte responsiv typografi (fonter) som tilpasser seg oppløsning. Men også sosiale medier og print vil nok se økt bruk av denne trenden.

Dribbble. Rayfan Tio Saputro.
Dribbble. Tam Hoang.
Dribbble. Brandbox.

Dette var en liten sniktitt på hva vi tror vil prege 2023 hva design og teknologitrender angår. Denne artikkelen kommer nok til å bli oppdatert gjennom året med nye skjermbilder, nye trender og ikke minst hva som skjer på kunstig intelligens siden. Og husk at alle trender er der for å inspirere, men at det er din signaturstil som til slutt vil definere resultatet. Med dette i bakhodet så ønsker vi alle et godt, kreativt 2023.

Og lurer du på hva som er mulig med AI og Midjourney, se skjermbilder fra Müzli nedenfor.

Se mer funksjon
Tilbake til nyhetsoversikt
Anerkjennelser.

design awards x21 / COMPUTER ARTS / WEB DESIGNER MAGAZINE / MAGNET AWARDS / 3D world magazine

Sommerseth Design holder kontoret feriestengt 19. juni t.o.m. 28. juni 2022
Professional Partner